Boris Bhāskara Marjanovic

April 22 at 11:52am

Many people argue that rituals are of great importance to Abhinavagupta. This is probably true but I would add that "internal rituals" were far more important to him than "external". Examples of this are many, here is one:

"At the beginning of religious vow (vrata) and mantra repetition and also at the end of these two, one, having completed sacrifice (yāga), should consecrate oneself according to the prescribed rules. If one lacks required material for worship one should do/create it mentally, (this is possible) because this entire universe is firmly established in mind. (Quoted by Jayartaha, from Vājasineya Tantra, in his commentary on TĀ 13: 143cd-144cd)"

 

Beaucoup de gens affirment que les rituels revêtent une grande importance pour Abhinavagupta. Cela est probablement vrai, mais j'ajoute que les «rituels internes» étaient beaucoup plus importants pour lui que ceux dit «externes». Des exemples de ceci sont nombreux, en voici un:

"Au début du vœu religieux (vrata) et de la répétition du mantra, et à la fin de ces deux dernier, celui qui a accompli le sacrifice (yāga) devrait se consacrer lui-même selon les règles prescrites. Si l'on manque de matériel requis pour le culte, il faut alors le faire/le créer mentalement, (ce qui est possible) car tout cet univers est fermement établi dans l'esprit. (Cité par Jayartaha, de Vājasineya Tantra, dans son commentaire sur T 13: 143cd-144cd)"